Als je een lening wilt afsluiten heeft een kredietverstrekker documenten van je nodig.
De kredietverstrekker wil namelijk zekerheid hebben dat de lening ook weer terugbetaald kan worden.
Het aantal documenten dat nodig is, is gelukkig beperkt.
Benodigdheden bij een lening aanvraag
Als je de lening aanvraagt is het nog niet nodig om documenten aan te leveren, maar het helpt wel!
Als je bij de aanvraag van je lening jouw loonstrook al (digitaal) meestuurt, kunnen wij gelijk nagaan welke inkomensbestandsdelen we mee mogen nemen en welke niet.
Hierdoor kunnen we je een meer op maat gemaakt aanbod doen, meestal tegen een lager rentetarief.
Als wij je aanvraag hebben beoordeeld sturen we je de offerte van de aanbieder met de laagste rente en de beste voorwaarden toe, dit doen we per mail.
In deze mail vragen we ook om nog een aantal documenten aan ons te verzenden. Als je jouw loonstrook al hebt verzonden is dit in ieder geval:
Kopie legitimatiebewijs
Deze vraagt de kredietverstrekker op om na te gaan of de gegevens op de kredietofferte overeenkomen met wie jij bent. Kloppen je voorletters? Je achternaam, geboortedatum en komt je BSN overeen met het nummer op je loonstrook?
Daarnaast wordt er ook gekeken of je legitimatiebewijs niet als vermist staat opgegeven.
Als dit het geval is wordt je namelijk geen financiering verstrekt.
Bankafschrift
Het bankafschrift wordt opgevraagd om een aantal redenen.
Speciale situaties
Kredietverstrekkers kunnen nog om aanvullende documenten vragen.
Ben je bijvoorbeeld recent gescheiden? Dan kan de kredietverstrekker nog vragen om het echtscheidingsconvenant, het vonnis en de inschrijving in de burgerlijke stand.
Arbeidsovereenkomst
Ben je korter dan één jaar in dienst bij de werkgever en blijkt uit de loonstrook niet wat voor type dienstverband je hebt? Dan kan er gevraagd worden om een kopie van je arbeidsovereenkomst.
Werkgeversverklaring
Heb je een contract voor bepaalde tijd? Dan kunnen we nog een werkgeversverklaring met intentieverklaring bij je opvragen. Dit is een gebruikelijk document voor hypotheekverstrekkers, maar ook bij verstrekkers van leningen kan dit opgevraagd worden.
Met een intentieverklaring kan je inkomen ook voor een groter deel worden meegenomen.
Bij 95% van onze financieringsaanvragen hebben wij voldoende aan de drie basis documenten:
Wist je dat het aanleveren van de documenten altijd digitaal mogelijk is? Je kunt de documenten gewoon aan ons mailen of aanleveren via onze beveiligde online omgeving.