Als je via de offerte aanvragen pagina van Kredietwinkel.nl een offerte aanvraagt voor een persoonlijke lening, dan kijken wij intern naar het beste aanbod voor jou. Van de diverse kredietverstrekkers waar wij mee samenwerken, is Lender & Spender één van de partijen die een scherp rentepercentage kunnen bieden.
In deze handleiding laten we je de stappen zien die je dient te doorlopen om jezelf te verifiëren en om de aanvraag in behandeling te nemen bij Lender & Spender.
Het doorlopen van deze stappen neemt circa 10 minuten in beslag. Doe dit daarom op een moment dat je de tijd hebt om je aanvraag rustig af te ronden zodat je geen fouten maakt.
Je hebt bij ons inmiddels een offerte aangevraagd. De eerste stap is dat je van ons een e-mail ontvangt met daarin, afhankelijk of je individueel of met een partner de aanvraag indient, één of twee links in de e-mail ontvangt.
Wanneer je samen met een partner de aanvraag indient, dan dient je partner dezelfde stappen te doorlopen met zijn of haar eigen link. De hoofdaanvrager dient zelf deze link te delen (door bijvoorbeeld de e-mail door te sturen) met zijn of haar partner.
Lening aanvraag bekijken
Klik op de link in de e-mail. Deze ziet er ongeveer als volgt uit:
https://www.lenderspender.nl/access-link/645223/1067697?expires=1748723464&signature=8add88cbbf253640fcd6bfa66705245812cb04930327c7439d53a79fe5b9e6ec
Als je op de link, die in de e-mail staat, hebt geklikt, kom je op de volgende pagina terecht. Je e-mailadres is daar standaard al ingevuld. Selecteer het vinkje voor “Blijf ingelogd” en klik daarna op de knop “Stuur e-mail met login link”.

Je ontvangt van Lender & Spender op het desbetreffende e-mailadres een e-mail. Deze e-mail ziet er als volgt uit.

Klik in de e-mail op de button “Nu inloggen”. Je wordt doorverwezen naar het Dashboard van Lender & Spender waar je een overzicht ziet van het aangevraagde bedrag, de looptijd, het rentepercentage en het maandbedrag van je lening.
Het rentepercentage is een indicatie en kan, wanneer de bank het risico van de lening groter acht, iets hoger uitvallen. In de praktijk betekent dit vaak dat de lening per maand ongeveer €5 tot €10 per maand meer kost.
Aanvraag afronden
Klik onder het kopje “Aanvraag afronden” op de blauwe knop “Volgende stap”.

Een pop-up scherm opent, waarin wordt gevraagd te bevestigen. Klik op “Bevestigen”.
Voordat wij akkoord geven op een lening aanvraag en je van ons een e-mail ontvangt, doen wij zelf ook al een toetsing bij het BKR. De bank zelf is ook verplicht deze toetsing nog een keer te doen.

Stap 1: Aanvullende gegevens
Wanneer je de aanvraag indient samen met je partner, dan kan de bank om aanvullende gegevens vragen zoals de naam van je partner en zijn of haar e-mailadres. Vul deze gegevens in en klik op “Naar banktransacties”.

Stap 2: Banktransacties delen
Op basis van je banktransacties brengt de kredietverstrekker je financiële situatie in kaart. Dit doen ze om er zeker van te zijn dat de lening goed past bij je financiële situatie. De bank gaat vertrouwelijk om met deze informatie.
Je kunt in deze stap je privé en gezamenlijke betaalrekening(en) delen. Indien je partner nog andere privé-betaalrekening(en) heeft, kun je hiervoor in de volgende stap je partner uitnodigen.
Selecteer de bank waar je bankiert. Je dient je bankrekening te delen waar zowel je inkomen op wordt gestort evenals je woonlasten (huur of hypotheek) van afgeschreven worden. Indien je inkomen op een aparte rekening binnenkomt dan dien je ook deze rekening in de volgende stap te koppelen.
Ben je nog thuiswonend en heb je nog geen woonlasten? Dan hoeft de bank enkel de rekening te zien waar je salaris op gestort wordt.

Een pop-up scherm opent waar je akkoord dient te geven op de algemene voorwaarden en de privacyverklaring van Ockto. Klik na het selecteren van de checkbox op “Doorgaan”.

Afhankelijk van de bank die je geselecteerd hebt, dien je nu via je bank in te loggen. Daar dien je het desbetreffende rekeningnummer te selecteren waar je de aanvraag mee wilt voortzetten.
De gegevens worden nu opgehaald. Dit kan enkele minuten duren. Als het ophalen klaar is, zie je op je dashboard je gedeelde bankrekening staan.
Stap 3: Banktransacties delen afronden
Wanneer je meerdere rekeningen hebt, is het belangrijk om ook deze rekeningen te koppelen. Ook al zijn het oude bankrekeningen en gebruik je ze niet meer, dan nog wordt verzocht deze te koppelen. Selecteer in dat geval “ja” om nog een betaalrekening te koppelen. Je doorloopt dan dezelfde stap, maar dan met de andere bank.

Wanneer je geen andere bankrekeningen hebt, klik je op “nee, afronden”.
Het kan voorkomen dat als je op “nee, afronden” klikt, dat de kredietmaatschappij nog een andere rekening heeft gevonden. Je ziet dan een melding staan op je scherm die er als volgt uit ziet.

Het kan zijn dat dit bijvoorbeeld een spaarrekening is. Een spaarrekening kan je niet koppelen, je kan in dat geval op de blauwe knop “overslaan” klikken.
Mogelijk gaat de kredietmaatschappij een vraag over deze rekening stellen waarom deze niet gekoppeld is. In dat geval willen ze zeker weten dat dit een spaarrekening betreft. Je kunt aantonen dat dit een spaarrekening is door een recente bankafschrift van de spaarrekening te downloaden en naar ons toe te sturen.
Hoe je een bankafschrift download leggen we uit in de diverse handleidingen die we hierover hebben geschreven. Deze kan je op de veelgestelde vragen pagina vinden.
Zodra je op “overslaan” hebt geklikt, krijg je een laatste vraag waarin je toestemming geeft de banktransacties met Lender & Spender te delen. Deze vraag wordt niet altijd getoond. Het kan ook zijn dat je direct een “Banktransacties succesvol gedeeld” melding te zien krijgt.

Stap 4: Bank transacties partner
Wanneer je de lening aanvraag samen met je partner doet, en je partner heeft ook nog zelf een apart rekeningnummer, dan dient je partner deze aanvullend toe te voegen. Je kan via deze pagina een verzoek laten sturen per e-mail naar het e-mailadres van je partner, door te klikken op de blauwe knop “Ja, stuur een verzoek naar [emailadres partner]”.

Indien je partner geen eigen rekeningnummers heeft, kan je op de witte knop “Nee, volgende stap” klikken.
Stap 5: Aanvraag insturen
Je hebt zojuist alle stappen doorlopen om je aanvraag in te kunnen dienen bij de bank.
Let op: zorg ervoor dat je partner ook alle stappen afzonderlijk doorloopt. Zij dient via haar eigen link deze stappen te doorlopen, zodat beide partners akkoord gegeven hebben.
Bestanden opsturen naar Kredietwinkel
Nu komt nog het allerbelangrijkste van de gehele aanvraag!
Regelmatig vergeten mensen nog de ontbrekende documenten door te sturen naar ons. Daarom hieronder een overzicht van de documenten die wij nodig hebben om je aanvraag naar de bank toe te kunnen sturen.
Bekijk de handleiding voor het downloaden van een bankafschrift bij de drie grootste banken:
Mocht je deze documenten nog niet hebben toegestuurd, dan kan je dit doen door ze te uploaden via de speciale uploaden pagina. Klik op onderstaande knop om de ontbrekende bestanden te uploaden.
Zodra de benodigde documenten compleet zijn, kunnen wij de aanvraag indienen bij Lender & Spender. Binnen 2 á 3 werkdagen ontvangen wij van de bank een reactie op je lening aanvraag.
Uit ervaring weten we dat Lender & Spender nog een aantal vragen stelt voordat ze een lening uitbetalen. Zodra wij reactie van Lender & Spender hebben sturen wij deze vragen jou toe.
Wil je deze vragen of ontbrekende documenten z.s.m. beantwoorden en toesturen? Zo houden we de snelheid erin en kan je leenbedrag snel uitbetaald worden bij akkoord.