Fraudebeleid

Bij Kredietwinkel vinden we het belangrijk om op vertrouwen samen te werken met onze klanten. Helaas komt het voor dat dit vertrouwen wordt geschonden. Fraude is daarbij een serieuze zaak: het benadeelt niet alleen onze organisatie, maar ook andere klanten. Daarom hanteren wij een strikt fraudebeleid.

Wat verstaan wij onder fraude?

Fraude betekent het opzettelijk misleiden van Kredietwinkel met als doel hier zelf of een ander financieel voordeel uit te halen. Voorbeelden van fraude zijn:

  • Onjuiste of vervalste informatie aanleveren;
  • Informatie bewust verdraaien of achterhouden;
  • Documenten manipuleren, zoals loonstroken of bankafschriften.

Hoe gaan wij om met fraude?

Bij een vermoeden van fraude wordt dit altijd vastgelegd en zorgvuldig onderzocht. Blijkt uit het onderzoek dat er daadwerkelijk sprake is van fraude, dan nemen wij passende maatregelen. Kredietwinkel hanteert een zero tolerance beleid. Dit kan de volgende gevolgen hebben:

  • Afwijzing van de leningaanvraag;
  • Directe opeisbaarheid van een reeds verstrekte lening door de kredietverstrekker;
  • In rekening brengen van interne onderzoekskosten (€ 230,- bij bewezen fraude);
  • Registratie in het incidentenregister en waarschuwingssystemen via onze partners van de financiële sector, waardoor het lastiger wordt om elders financiële diensten af te nemen;
  • In beginsel doen wij altijd aangifte bij de politie bij een strafbaar feit.

Wij doen er alles aan om fraude te voorkomen en beschermen zo zowel onze organisatie als onze klanten.